Římanům 3
/b/rom/3
- 1Co má tedy žid navíc? A jaký je užitek obřízky?
- 2Veliký v každém ohledu! Předně ten, že židům byla svěřena Boží slova.
- 3A co když někteří byli nevěrní? Nezruší jejich nevěrnost věrnost Boží?
- 4Naprosto ne! Ať se ukáže, že Bůh je pravdivý, ale ‚každý člověk lhář‘, jak je psáno: ‚Aby ses ukázal spravedlivý ve svých slovech a zvítězil, přijdeš-li na soud.‘
- 5Jestliže však naše nepravost dává vyniknout spravedlnosti Boží, co k tomu řekneme? Není Bůh, po lidsku řečeno, nespravedlivý, když nás stíhá svým hněvem?
- 6Naprosto ne! Vždyť jak by potom Bůh mohl soudit svět?
- 7Jestliže však moje lež vyzdvihla Boží pravdu k jeho slávě, proč mám být ještě souzen jako hříšník?
- 8A nevede to potom k tomu, co nám někteří pomlouvači připisují, jako bychom říkali: „Čiňme zlo, aby přišlo dobro?“ Ty čeká spravedlivé odsouzení!
- 9Co tedy? Máme my židé nějakou přednost? Vůbec ne! Vždyť jsme už dříve ukázali, že všichni, židé i pohané, jsou pod mocí hříchu,
- 10jak je psáno: ‚Nikdo není spravedlivý, není ani jeden,
- 11nikdo není rozumný, není, kdo by hledal Boha;
- 12všichni se odchýlili, všichni propadli zvrácenosti, není, kdo by činil dobro, není ani jeden.
- 13Hrob otevřený je jejich hrdlo, svým jazykem mluví jen lest, hadí jed skrývají ve rtech,
- 14jejich ústa jsou samá kletba a hořkost,
- 15jejich nohy spěchají prolévat krev,
- 16zhouba a bída je na jejich cestách;
- 17nepoznali cestu pokoje
- 18a úctu před Bohem nemají.‘
- 19Víme, že co zákon říká, říká těm, kdo jsou pod zákonem, aby byla umlčena každá ústa a aby celý svět byl před Bohem usvědčen z viny.
- 20Vždyť ze skutků zákona ‚nebude před ním nikdo ospravedlněn‘, neboť ze zákona pochází poznání hříchu.
- 21Nyní však je zjevena Boží spravedlnost bez zákona, dosvědčovaná zákonem i proroky,
- 22Boží spravedlnost skrze víru v Ježíše Krista pro všecky, kdo věří. Není totiž rozdílu:
- 23všichni zhřešili a jsou daleko od Boží slávy;
- 24jsou ospravedlňováni zadarmo jeho milostí vykoupením v Kristu Ježíši.
- 25Jeho ustanovil Bůh, aby svou vlastní smrtí se stal smírnou obětí pro ty, kdo věří. Tak prokázal, že byl spravedlivý, když již dříve trpělivě promíjel hříchy.
- 26Svou spravedlnost prokázal i v nynějším čase, aby bylo zjevné, že je spravedlivý a ospravedlňuje toho, kdo žije z víry v Ježíše.
- 27Kde zůstala chlouba? Byla vyloučena! Jakým zákonem? Zákonem skutků? Nikoli, nýbrž zákonem víry.
- 28Jsme totiž přesvědčeni, že se člověk stává spravedlivým vírou bez skutků zákona.
- 29Je snad Bůh toliko Bohem židů? Což není též Bohem pohanů? Zajisté i pohanů!
- 30Vždyť je to jeden a týž Bůh, který obřezané ospravedlní z víry a neobřezané skrze víru.
- 31To tedy vírou rušíme zákon? Naprosto ne! Naopak, zákon potvrzujeme.