Sírachovec 34
/b/Sir/34
- 1Nerozumný si dělá liché a klamné naděje, sny budí v pošetilcích falešné představy.
- 2Jako člověk lapající stín a honící se za větrem je ten, kdo se drží snů.
- 3Vidění ve snu je jako hledět do zrcadla: jen obraz obličeje proti obličeji skutečnému .
- 4Co čistého může vzejít z nečistého, co pravdivého se může zrodit ze lži?
- 5Na nic jsou věštby, hadačství a sny: jsou jako blouznění ženy v porodních bolestech.
- 6Nejsou-li poslány Nejvyšším jako navštívení, nevěnuj jim pozornost.
- 7Sny obloudily mnoho lidí a padli ti, kteří v ně skládali naděje.
- 8Zákon dojde k dokonalosti bez takového klamu, i moudrost v hodnověrných ústech je dokonalá.
- 9Kdo mnoho cestoval, mnoho poznal. Kdo má mnoho zkušeností, bude mluvit rozumně.
- 10Kdo nic nezakusil, málo ví, ale kdo hodně cestoval, oplývá chytrostí.
- 11Mnoho jsem viděl, když jsem byl na cestách, porozuměl jsem víc, než umím povědět.
- 12Často jsem byl ve smrtelném nebezpečí a zachránil jsem se jen díky tomuto:
- 13Duch těch, kteří se bojí Hospodina, bude žít, vždyť jejich nadějí je jejich Zachránce.
- 14Kdo se bojí Hospodina, nebude mít strach a nebude se chvět, vždyť Hospodin je jeho nadějí.
- 15Blaze duši toho, kdo se bojí Hospodina, vždyť koho by se přidržel, o koho opřel?
- 16Oči Hospodinovy hledí na ty, kteří ho milují. On je jejich mocnou záštitou a silnou oporou, skrýší před úpalem a poledním žárem, ochranou před úrazem a pomocí v pádu.
- 17Hospodin pozvedá duši, rozjasňuje oči, dává zdraví, život i požehnání.
- 18Obětovat z věcí pochybně nabytých znamená oběť zesměšnit, dary svévolníků nedocházejí zalíbení.
- 19Nejvyššímu se oběti svévolníků nelíbí, neodpouští hříchy ani za sebevíc obětí.
- 20Jako ten , kdo zabíjí syna před očima otce, je ten , kdo přináší oběť z majetku chudých.
- 21Mít nedostatek chleba, to je živobytí nuzných, a kdo je oň připravuje, je vrah.
- 22Kdo bere bližnímu obživu, zabíjí ho, a kdo zadržuje mzdu nádeníkovi, prolévá krev.
- 23Jeden buduje, druhý bourá; co jiného jim to přinese než dřinu?
- 24Jeden se modlí, druhý proklíná; čí hlas vyslyší Panovník?
- 25Kdo se omývá po dotyku mrtvoly, ale pak se jí znovu dotýká, jaký má užitek ze své koupele?
- 26Právě tak člověk, který se postil za své hříchy, ale jde a znovu se jich dopouští: Kdo vyslyší jeho modlitbu? A nač mu bylo, že se pokořil?